رادیو فرهنگ با فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و یارانشان برنامه نمایشی «غزل‌های بارانی» را با محوریت معرفی آیین‌های عزاداری اقوام کشور روی آنتن برده است.

فاطمه محمدیان فر تهیه کننده این برنامه در توضیح محور اصلی «غزل‌های بارانی» گفت: این برنامه یک گام تا شمال، یک قدم تا جنوب. یک روایت تاغرب، یک حکایت تاشرق سفری به بلندای ایمان در دل آیین‌های محرم است که برای شناخت آیین‌ها و آداب و رسوم محرم که کمتر مطرح و بیان شده است و آشنایی بهتر و بیشتر با فرهنگ عزاداری اقوام مختلف در ایران تولید شده است.

وی درباره هدف این برنامه توضیح داد: با فرا رسیدن ایام محرم، مردم در هر شهر و استانی با پوشیدن جامه سیاه و برگزاری آیین‌های مخصوص عزاداری به استقبال این ماه می‌روند. آنچه آیین‌های عزاداری این سرزمین را به یکدیگر پیوند داده، عشق به امام حسین (ع) و پیروی از خط و منش اوست. آیین عزاداری هر منطقه از دل فرهنگ و آداب و رسوم مردمانش انعکاس پیدا می‌کند و این تفاوت‌ها در عین داشتن ویژگی‌های مشترک بسیار زیبا به نظر می‌رسند.

وی عنوان کرد:به همین دلیل تصمیم گرفتیم به مناسبت این ایام، به سراغ معرفی آیین عزاداری محرم در استان‌های مختلف ایران برویم و غزل‌های بارانی روایت نمایشی از آیین‌های ناشناخته و کمتر شناخته شده ماه محرم است که با هدف تبیین مراسم عزاداری و عرض ارادت و عاشقانه‌های بخش‌های مختلف میهن عزیزمان ایران به ویژه آداب و رسوم و آیین‌های کمتر شناخته شده ماه محرم با روایتی جذاب و نمایشی برای فهم بیشتر و بهتر مخاطب با ایجاد حس همذات پنداری از اواین روز محرم به مدت ۱۲ روز پخش می‌شود.

 این تهیه کننده با اشاره به این موضوع که نمایش‌ها بر اساس پژوهش فرهنگی نوشته و بر وجهه اشتراک سنت‌ها و آیین‌ها نیز تکیه شده گفت: این برنامه نمایشی عاشقانه‌های اقوام مختلف ایران زمین برای سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع) و یاران ایشان روایت می‌کند، در رنگین کمان اقوام کشورمان هرکجا به شیوه‌ای برای سید و سالار شهیدان عزاداری می‌شود با وجود تفاوت‌های متعدد در نحوه اجرای آیین عزاداری محرم، همدلی و عشق به امام حسین (ع) و خاندانش وجه اشتراکش قلب‌های شکسته بوده و در این ایام با برگزاری این مراسم قلب‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شود؛ که در نمایش‌هایی که داریم به این نکته توجه کرده ایم.

وی ادامه به معرفی عوامل برنامه پرداخت و گفت: غزل‌های بارانی» دهه اول محرم. در ۱۲ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای از گروه تاریخ و اندیشه ساعت ۷:۱۵ روانه آنتن رادیو فرهنگ می‌شود و ارسلان جولایی، فاطمه شاه حسینی، سهیلا خدادادی بازیگران و صدا پیشگانی هستند که در اجرای نمایش‌های برنامه ایفای نقش می‌کنند. 

غزل‌های بارانی از ۱۷ تا۲۹ تیرماه ساعت ۷:۱۵ به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر. از رادیو فرهنگ موج افرام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار